Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Részlet:
A meditáció nem olyan nehéz, habár időt és önfegyelmet igényel. Ha
jól megtanulod, és egy ideig ennek szenteled magad, látni fogod, hogy
egyáltalán nem nehéz. Valójában a megzavarodott és zavart keltő tudat
jelenti a nehézséget. Először is, nagyon sok jó módszer van arra, hogy
eggyé váljunk – belépjünk a szamádhi állapotába – azáltal, hogy egy
dologra koncentrálunk. Például, hogy teljes figyelmünket a légzésre
fókuszáljuk. A tudatosságunk hajlamos rá, hogy elkószáljon és
szétszóródjon, ezért azzal kezdjük, hogy összegyűjtjük a
tudatosságunkat, összegyűjtjük ennek minden energiáját, és vagy minden
egyes kilégzésre vagy az egyes számra összpontosítunk, valóban eggyé
válva ebben a folyamatban. Vannak, akiknek ez kezdetben elég nehéz, de
ha folytatod és arra szoktatod az elmédet, hogy ne kószáljon el,
természetes módon merül fel valódi teljesség, fókusz és koncentráció. Ez
már az egység állapota, a szamádhi. Próbáljuk ki!…
Mi történt? Az érzékek, úgy látszik, lecsillapodtak. Általában a tudat
nagyon szétszórt, belül és kívül elvonják különböző dolgok. A tudat
állandóan kavarog. Valójában az összes érzékünkhöz, mindahhoz, amit
látunk, hallunk, ízlelünk, tapintunk, érzünk és gondolunk, hozzátartozik
a változékonyság vagy nyugtalanság. Ez a tény, a buddhizmus első nemes
igazsága hamarosan kristálytisztává válik saját meditációs
tapasztalatunkon keresztül.
A szamádhi összpontosított egységének állapotába belépve és azt
fenntartva minden lenyugszik, a szétszórtság megszűnik. Még mindig
hallasz, látsz, gondolkodol, stb., de a tudatosság kifinomultabb,
összpontosított lett. Olyan, mintha a tempó lelassult volna, a látvány
letisztult volna, és már nem annyira ragadod meg a dolgokat. Még mindig
tudatos vagy, valójában még tudatosabb, de ez a tudat nem olyan
megosztott és zaklatott.
Igen, ez már a szamádhi egy állapota. Ha helyesen gyakorolsz, nem sok
idő múltán felismered ezt a fókuszt, a tudatosságnak ezt a természetes
összeszedettségét. Semmi titokzatos nincs ebben. Ez egy létező dolog,
amit bárki megtapasztalhat egyszerűen azáltal, hogy a gyakorlásnak, pl. a
zazennek, szentel némi időt. Már ennek a haszna is fantasztikus. Bármit
is csinálsz, ha tökéletesen fókuszálsz az adott feladatra, már nagy
eredménynek tekinthető. De nem ez a buddhista gyakorlás vége, nem ez a
gyakorlás végcélja. [...]
Ha egyszer beléptél ebbe – vagy bármely – állapotba, fontos tisztán
felismerni, hogy mi ez, és mi nem. Annak lásd, ami: igen, itt nyugodt
tisztaság és összpontosítás van. Ez azt mutatja, hogy bizonyos
értelemben a helyes irányban haladunk. De az is nyilvánvaló, hogy ez
önmagában egy átmeneti állapot, amelybe belemegyünk, és amelyből
kijövünk. Ez nyilvánvalóan nem a vége vagy a végcélja a buddhizmusnak,
nem a nyugtalanság vége. Legjobb esetben is csak átmeneti szélcsend.
Tapasztald meg, és ismerd meg számodra az értékét és a határait! Azután
menj át rajta!
Vajon mit fogsz megtapasztalni, ha ezt az állapotot fenntartod, mélyíted
és finomítod? Próbáld meg egy percig, és lásd! Ízleld meg! Mi az első
biztos „jele” annak, hogy helyesen gyakorolod a buddhista meditációt? A
korai buddhista kézikönyvek újra és újra azt állítják, az első jel az,
hogy belépsz a csendes öröm állapotába (piti vagy somanassa páliul, szó
szerinti értelmében „kellemes tudat” vagy „öröm”). Így van, öröm!
Spontán módon felmerül egy csendes, mégis örömteli állapot. Ez ismét
csak segít, mert ebből tudod, hogy jó irányban haladsz.
Mi a különbség e között és azok között az örömök között, amelyeket
általában tapasztalunk? Ez a csendes öröm természetesen merül fel,
erőfeszítések nélkül, lényünk legmélyéből. Ez egy olyan öröm, amely
pontosan azért merül fel, mert nincsenek jelen a durva feltételek. Ez az
az öröm, amely a viszonylagos nyugalomból merül fel, mert nem
hajszoljuk a dolgokat, és minket sem hajszol semmi. Ez egy viszonylag
feltétel nélküli öröm. Nem az a kellemes érzés, hogy valamit jól
csináltunk, és nem is az, ami érzéki kapcsolatból ered, hanem a
vágyakozás átmeneti megszűnéséből merül fel. A vágyakozás a
nyugtalanságunk és a szenvedésünk oka, ahogyan a második nemes igazság
megfogalmazza. Csodálatos felfedezés! Nyilvánvalóan a helyes irányban
haladunk! – De világos, hogy nem ez a buddhista gyakorlás végcélja, mert
ez önmagában csak egy átmeneti állapot, amelybe belemegyünk, s amelyből
kijövünk. Ismerd fel, hogy mi ez, mosolyogj, s aztán menj át rajta!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!