Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ahol a tudomány és a spiritualitás találkozik
A tudomány és a spiritualitás egyazon valóság két
aspektusa. Nincs közöttük kibékíthetetlen ellentét.
A tudományos keresés és a spirituális keresés az emberiség két nagy
útkeresése volt. De úgy tűnik, egyesek azt gondolják, a tudomány
kibékíthetetlen ellentétben van a spiritualitással. A tudományos keresés a
külső tér, idő és anyag világában fedez fel rendet, a spirituális keresés pedig
a tudatunkban. Mivel azonban a teljes valóság mind anyagból, mind tudatból áll,
miért kellene a külső világ rendjének megértését célzó keresésnek
kibékíthetetlen ellentétben lennie a belső világ rendjének megértésére irányuló
kereséssel?
Mindkét keresés az emberi kíváncsiságban gyökerezik. Mi, emberi lények ki
akarjuk nyomozni, mi történik bennünk és körülöttünk. Azért akarunk
megfigyelni, hogy rájöjjünk a dolgokra. Természetünktől fogva kíváncsiak
vagyunk, bármiről van is szó. Például a technológia a tudomány terméke és nem
magyarázata. A tudományos keresés jóval azelőtt megvolt, mielőtt bármilyen technológia
kifejlődött volna. Rákérdeztünk, hogy miért kék az ég, miért kel fel és
nyugszik le a nap, miért van olyan sok faj körülöttünk, miért következnek be
fogyatkozások, s mindezt jóval azelőtt, mielőtt bármilyen technológia létrejött
volna.
Ugyanígy a Ki vagyok én? Mi az élet célja? Miért van bennem oly sok konfliktus
és harc? Lehetséges-e valami más rendet elérni tudatomban? Mi a halál? Van-e
valami a halálon túl? kérdések a spiritualitás területének kérdései. Ebből a
keresésből fejlődtek ki a különböző vallások. Voltak nagy kérdezők, akik
eljutottak egy bizonyos igazsághoz és rendhez. Ezt a rendet nevezhetjük
szeretetnek, együttérzésnek, harmóniának, bárminek. Ebből az állapotból
próbálták meg közvetíteni az igazságot, amelyet megláttak, és szellemi
vezetőkké váltak, akik köré a szervezett vallások épültek. Ily módon az
intézményesült vallások a spirituális keresés melléktermékei, mint ahogyan a
technológia a tudományos keresés melléktermékeként fejlődött ki.
Miért van az, hogy a tudományos keresés annyira sikeres volt, de amikor
tudatunk megértésére kerül a sor, az emberiség mint egész kudarcot vall? Az
egyik ok, amiért a tudományos keresés annyira előrehaladt, az, hogy a
természetben, amely a tudomány területe, hatalmas rend uralkodik. A természet
valamilyen mértékben bizonyos törvények szerint működik, és a tudomány képes
volt felfedezni ezeket a törvényszerűségeket. A tudományos keresés sikerének
másik oka, hogy a megfigyelő és a megfigyelt elkülönülése többé-kevésbé
lehetséges. Viszonylag könnyű objektív lenni azzal kapcsolatban, amit az ember
lát. Ez csak a kvantumfizikában dől meg, ahol egy olyan részecskénél, mint az
elektron, a megfigyelés puszta aktusa kihat a részecske állapotára. A
tudományban az emberi tévedéseket gyorsan kiderítik, mert a konklúziókat más
emberek ellenőrzésére bízzák. A tudomány ezúton próbálja kiküszöbölni az egyes
megfigyelő szubjektivitását. De amikor a spirituális kereséshez érkezünk,
magunkba nézünk, és a megfigyelő maga a megfigyelt. Itt nincs dualizmus.
A tudományos keresésben tudásunk összeadódik. Amin Newton egész életében
munkálkodott, ma két-három év alatt meg tudjuk tanulni, és építeni tudunk rá a
további kutatásban. A spirituális keresésben a tudás nem segít. Valójában
inkább akadály. Amit Buddha felfedezett és kinyilatkoztatott, el tudom olvasni,
és eljuthatok oda, hogy ismerem a buddhizmust. Mindez a tudás a buddhista
filozófia professzorává emelhet engem, de a buddhista filozófia professzora nem
Buddha! Pusztán ismereteken keresztül nem tudom elérni azt a rendet, ami Buddha
tudatában volt. Így Buddha tanítványainak annak érdekében, hogy rendet
teremtsenek saját tudatukban, mindent újból meg kell figyelni és újra
felfedezni, amit Buddha felfedezett. Az ember nem tudja egyszerűen megtanulni.
Valami másra van szüksége az ismereten túl, nevezetesen az igazság szellemi
meglátására.
A tudomány területén szintén alapvető fontosságú valamilyen szellemi meglátás,
bepillantás, de csak az első ember esetében, aki felfedezi az igazságot. Ha
Einstein nem látja meg a tér, idő, anyag és energia kérdéseinek mélyét, akkor
elméje nem teremt egy teljesen új felfogást. De miután a tudósok eljutottak egy
meglátáshoz, egyenlet formájába öntik, logikusan levezetik és igazolják azt.
Ettől kezdve a tudást nem bepillantáson, hanem racionális logikán keresztül
tanítják. A spirituális keresésben ha valakinek nincsenek mély rálátásai, csak
a hamut matatja.
Tehát a spirituális keresés lényegéből adódik néhány probléma. Ahogyan voltak
nagy tudósok, mint például Einstein, Newton, Galilei, Darwin és így tovább,
ugyanúgy voltak nagy spirituális tanítók. Az emberek azért tisztelik ezeket a
tanítókat, mert elértek egy bizonyos tudatállapotot. De mit tettek követőik?
Azt mondták: “Ez a tanító a mi gurunk, a mi megváltónk, a vezetőnk, ezért imádjuk
hát őt.” Átvették szavait és terjesztették azokat. Egy szervezetet
fejlesztettek ki, amiből a vallás kialakult. A követők nem jutottak el az
igazsághoz; megelégedtek azzal, hogy terjesztik az “Igét”.
Tegyük fel, hogy a tudósok ugyanezt tették volna: ha építettek volna egy
templomot Newton-nak, és azt mondták volna: “newtoniánusok vagyunk, Newton a
vezetőnk, bármit mond is Newton, az az egyedüli igazság, és mi terjeszteni
fogjuk. A tudósok egy másik csoportja pedig Einsteinnel tette volna ezt, és azt
mondták volna: “einsteinisták vagyunk” -- vajon tudósoknak neveztük volna-e
őket?
Ám a spiritualitás területén nagyon könnyen rászedhetők vagyunk. Első
problémánk a rituálékhoz való kötődés volt. Ha egy személy bizonyos ruházatot
visel, bizonyos szertartásra eljár és elvégzi azt, egy bizonyos módon gyújt
mécsest és így tovább, elfogadjuk, hogy ő szent ember. Szem elől veszítettük
azt a tényt, hogy a spiritualitás: keresés és kérdezés. Ha az emberi lények nem
érnek el egy rendet tudatukban, nem spirituálisak. Ennek pedig semmi köze sincs
a szertartásokhoz, az öltözékhez, a kiejtett szavakhoz vagy elolvasott
könyvekhez. Semmi köze sincs a fejünkben található némi ismerethez.
A másik tényező, amely nagyon megakasztotta a spirituális keresést, a hit. Mit
jelent a hit egy ember számára, aki az igazságot keresi? Ugyanolyan módon el
kell vetnünk, mint ahogyan a tudós elvet egy teóriát. A teória nem az igazság:
a modell nem a valóság. Hogy megtudjuk, mi az igazság, kísérleteket kell
végeznünk. De amikor van egy hitünk, egyszerűen kérdezés és megértés nélkül
elfogadunk valamit. Annak sincs értelme, hogy azonnal elutasítsunk egy nézetet.
A vak elfogadás ugyanúgy rossz, mint a vak elutasítás.
Csak akkor tehetünk szert bölcsességre, ha figyelünk és megfontolunk,
nem fogadunk el s nem utasítunk el, hanem együtt élünk a kérdéssel, és
saját megfigyeléseink segítségével feltárjuk azt.
A spirituális keresés azért nem jutott messzire, mert úgy értelmeztük, hogy
az a hitet jelenti. Azt gondoljuk, a "hit" elhozza majd számunkra az
elme megnyugvását, hogy elhoz valami istenit. Ez illúzió. A hit ideiglenesen
adhat számunkra bizonyos békét, de ugyanaz, ami tegnap nyugtalanította az
elmét, holnap is nyugtalanítani fogja, mert ugyanazok az okok továbbra is
működnek. Ha a problémák nem forrásuknál szűnnek meg, az ok és a hatás is
feltétlenül fennmarad.
A harmadik megfontolandó dolog az erkölcsi kódex kérdése - mi a jó, mi a rossz,
mit tegyünk és mit ne tegyünk. Meg kell megvizsgálnunk, vajon az ember
elérhet-e erkölcsi tisztaságot előre meghatározott törvények gyakorlásán
keresztül? Amikor megismételnek egy bizonyos tettet, hamar szokássá válik, és
az ember erkölcsileg tisztának érezheti magát, anélkül, hogy elérte volna az
erkölcsi tisztaságot. Ez a spirituális keresés komoly problémája. Ha agresszív,
erőszakos, gyűlölködő vagyok, képes vagyok-e gyakorolni az erőszakmentességet?
Egy elképzelést vetítek ki, hogy az erőszakmentesség azt jelenti: nem ütök meg
egy másik embert, ezért visszatartom magam. Dühbe gurulok, úgy érzem, megütném
a másik embert, de nem teszem, mondván, hogy az “erőszakmentességet gyakorlom”.
De a tudatomban ettől még van gyűlölködés, még van agresszió. Pusztán
megakadályoztam külső megjelenését. Bizonyosan csak akkor létezik
erőszakmentesség, amikor a tudatban vége szakad az erőszaknak. Amíg belül
erőszakos vagyok és azt gondolom, hogy az erőszakmentességet gyakorlom, addig
ez csupán “kontroll”. Az önkontroll valami egészen más dolog, mint az
önmegvalósítás, mely véget vet bennünk az erőszaknak.
Az erkölcsi tisztaság tudatállapot. Akkor van erkölcsi tisztaság, amikor véget
ér a zűrzavar. Az erőszak, a félelem, a féltékenység, a bírvágy mind a
tudatunkban uralkodó zűrzavar része. Az ember fegyelemmel nem tud rendet
teremteni a rendetlenségben. Csak akkor támad szükség belső rendteremtésre,
amikor a tudatban zűrzavar van. Ezért a teremtett rend valójában rendetlenség.
Az erőszak elnyomása nem erőszakmentesség.
Természetesen a külső tett is számít, és bizonyos mértékű önkontroll szükséges
lehet, de semmit sem változtat meg alapvetően. Belül még mindig konfliktusban
vagyunk, amikor csak kifelé kontrollálunk. Ha harcolunk önmagunkkal, akkor amit
egyik nap kontrolláltunk, mindennap kontrollálnunk kell, ami azt jelenti, hogy
az egész élet egy csatamezővé válik. Nem spirituális élet az, ha valaki
állandóan harcban áll önmagával. Minden zűrzavarnak oka van, és amíg az ok
létezik, a zűrzavar is létezni fog. A spirituális keresés tehát rákérdezés a
belső zűrzavar okaira; az önismeret keresése. Az erkölcsi tisztaság ennek a
keresésnek a mellékterméke.
A spiritualitás ilyen megközelítése bármilyen felekezettől független, ezáltal,
csakúgy, mint a tudomány, univerzális. Éppúgy, ahogyan nincs indiai vagy brit
vagy amerikai tudomány, csak egyetlen féle spirituális elme van - a szeretethez,
az együttérzéshez, a békéhez és harmóniához eljutott elme. Nincs olyan, hogy
hindu spiritualitás vagy keresztény spiritualitás vagy buddhista spiritualitás.
Illúzióink azok, amelyek különálló vallási közösségekre osztanak bennünket. A
különböző intézményesült vallások a spirituális keresés történelmi
melléktermékei, és különbséget kell tenni köztük, valamint önmagában a keresés
között. Hasonlóképpen különbséget kell tennünk a tudomány és a technológia
között. A tudomány az igazság keresése, míg a
technológia az emberi hatalom-, kontroll- és komfortvágyból származó
melléktermék. A hatalom zabolátlan használata okozta a világ minden ökológiai,
társadalmi és politikai problémáját, amelyekkel ma szembenézünk. Az
emberiségnek anélkül kell tovább folytatnia a tudományos és spirituális
keresést, hogy túlságosan belebonyolódna ezek melléktermékeibe.
A spirituális és tudományos keresés valójában a valóság két, egymást kiegészítő
faggatása. Bármiféle antagonizmus-érzet közöttük a szűklátókörűség terméke. A
tudomány a mérhetővel, a spiritualitás a
mérhetetlennel foglalkozik. A két keresésnek kéz a kézben kell haladnia. Az
emberi megértés nem lesz teljes, ha nem fogja át a valóság mindkét aspektusát.
A valóság egyetlen, osztatlan teljesség, amely mind az anyagot, mind a tudatot
magában foglalja. Tapasztalataink által korlátozottak lévén, gondolataink
jórészt ugyanolyan módon választják el a külső világot a belsőtől, mint ahogyan
elménk választja el az időt a tértől, noha ezek egyetlen kontinuum különböző
aspektusai.
Fordította: Schmidt Sára
Forrás: Resurgence, ÚjVilágtudat
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Móricz János kutatásai - előadás - Tayos-barlang dokumentált története 2. Kötet - könyvbemutató
Móricz János kutatásainak múltja, jelene és jövője (avagy az aranykori tudás iránti sóvárgásunk csapdája) – Előadás
Purisaca Golenya Ágnes A Helyreállítás kora előadássorozat: A Kozmikus Kristálymag és a Mag-népek - A kristálykönyvtár titkai
Purisaca Golenya Ágnes új előadása