Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hirtelen, amikor megértjük Buddha zenjét,
A hat tökéletesség és a tízezer gyakorlás azonnal tökéletesen beteljesül a testünkben.
Zen hamisítványok
A szatoriról az embernek egy bűvésztrükk jut az eszébe, vagy egy lámpa,
amely felgyullad a tudatban. Mindenképpen olyan benyomásunk támad, hogy
valami megváltozott. Ezért olyan fontos mélyen felfogni ezt a mondatot:
„Hirtelen, amikor megértjük Buddha zenjét1.”
Az eltorzított gyakorlás aberrációkhoz vezet, az üzleti életben
ugyanúgy, mint Buddha útján. Még a zazen gyakorlása is pokolivá vagy
mohóvá válhat. Fel kell tudni ismerni a meghamisított gyakorlást, hogy
megragadhassuk az igazi zent, Buddha zenjét.
Úgy tűnik, hogy amikor körbemegyek a dódzsóban a bottal2 a kezemben, és
elhaladok a „felhők és víz”3 sora mögött, jeges borzongás fut végig a
hátizmokon, mintha egy kígyó volnék. A testtartások rögtön
kiegyenesednek, de amint a vész eltávolodik, ismét elernyednek. Akkor is
jól oda kell vágnom, amikor valaki elalszik, de aztán minden kezdődik
elölről! Hát ezt nevezem én „a pokol zenjének”. Ha a zazen ilyen nehéz,
miért jönnek ezek a fickók szerzetesnek? Nem értem.
Ha valaki azért gyakorolja a zazent, hogy meggyógyuljon valamilyen
betegségből, azt kevésbé találom aberráltnak. Egy szerzetes mesélte
nekem a minap, hogy a zazennek hála kigyógyult a beriberi betegségből.
Két vagy három hónap alatt, tette hozzá. Azt nem tudom, hogy az
egészségét visszanyerte-e, de szép, nagyon méltóságteljes testtartást
ért el. Azt mondják, az ember akkor lesz beteg, ha nincs semmi dolga, ez
tehát jó alkalom, hogy zazent gyakoroljunk, és hogy egy füst alatt
kikezeljük a gyomorfájásunkat, lévén hogy szobafogságra vagyunk
kárhoztatva, és nem tudunk engedni a kísértésnek, hogy titokban
rágcsáljunk, vagy túl sokat együnk, ami gyakran vezet gyomorfájáshoz.
Másfelől az embernek nincs ideje, hogy haszontalan gondolatoknak adja át
magát, amikor a bot ott csapkod körülötte, így a tudat, megszabadulva
minden egyéb foglalatosságtól, nem fog másfelé kalandozni. Hogy a zazen
biztos terápia a lelki bajokra, feltéve, hogy azok nem súlyosak, arról
meg vagyok győződve, de a zazen célja nem az, hogy a beteg testet
gyógyítgassuk. Igazán nincs időnk arra, hogy a kis bajainknak
szenteljük.
Régebben egyszer furunkulusok nőttek a fenekemen, egyszerre kettő is.
Akkoriban igen elfoglalt voltam, mert két szessint4 vezettem, egyet
otthon, egyet pedig kint, és nem volt időm orvost hívni. Nagyon
fájdalmas volt ülve maradni, és amikor a fájdalom már elviselhetetlenné
vált, akkor felálltam és járkáltam a dódzsóban. Természetemnél fogva
teljes erőből szoktam a kjószakut adni, és már azzal, hogy körbesétálok,
olyan feszültséget váltok ki, amitől azonnal kiegyenesednek a hátak.
Azt mondtam hát magamban séta közben, hogy hála a furunkulusaimnak,
végtelen érdemekre tettem szert! Volt ugyan egy kenőcsöm, de mivel
állandóan mozognom kellett, nem használtam, hanem hagytam a dolgokat a
maguk útján menni. Úgy múlt el, hogy észre sem vettem.
A zazen tehát nagy hatású gyógymód lenne a furunkulusok ellen? Régen
Szókó zendzsinek, a nagy bölcsnek lépfenéje volt, és amikor megmondták
neki, hogy életveszélyben van, azt felelte, hogy akkor mindenképpen
folytatnia kell a zazen gyakorlást. Így is tett — még nagyobb
lelkesedéssel —, és meggyógyult, azt mondják. Manapság, amikor az
életünk veszélybe kerül, azt gondoljuk, hogy abba kell hagyni a zazen
gyakorlást. A régiek pont fordítva, tudták, hogy a kelés gyakorlás
közben magától kinyílik, a genny kiürül belőle, és meggyógyul. Röviden,
ha a zazent szenvedésként éled át, mert a kjószakuval ütéseket kapsz,
akkor a pokoli5 zazent gyakorolod.
Ezután következik a mohó6 zen. Az ember mindig vágyik valamire, mint egy
kiéhezett lélek, és amint egy vágya teljesült, mindjárt jön a
következő: „Hogy szeretném ezt a ruhát! Hogy szeretném ezeket a
szépítőszereket!” — mondják a nők, a férfiak meg: „Bárcsak annyit
keresnék, mint ő!” A mohó lelkek között ugyancsak keveseket gyötör a
kielégíthetetlen vágy, hogy zazent gyakoroljanak, de olyanok persze
biztosan vannak, akik vágynak a szatorira. A vége az, hogy mindent
akarunk, ami jó, ami szép, és mohón vágyunk rá, hogy birtokoljuk azt a
tárgyat. Éhséget érzünk a tárgy iránt. Egy mohó tudat, amely azért
gyakorolja a zazent, hogy elérje a szatorit, nem sokat ér. Miután
elérte, elveszti a fejét egy nő miatt, és még maga a szatori szó is
füstté válik, mint egy szál cigaretta. Egyébként a mohó tudat sohasem
nyer kielégülést, amint elér valamit, elveszti érdeklődését. Amikor
megszerezte a pénzt, a hatalom kell neki, amikor megszerezte a hatalmat,
a dicsőség kell neki.
A következő az állati7 zen. Ez különösen ostoba dolog. Ilyenkor az
embert semmi sem érdekli, csak a szex és az ennivaló. Ezt a biológusok
ismerik a legjobban, ez a kutatásuk tárgya, mivel az emberi faj túlélése
a szexen és a táplálékon alapul. Tegyük hozzá ez utóbbiakhoz azokat,
akik folyton alszanak zazen közben. A Lótusz szútra mondja: „Csak a
vizet és a füvet ismerik, a többi nem érdekli őket.” Zazen közben azon
jár az eszük, hogy hamarosan süteményt ehetnek, vagy hogy milyen zöldség
lesz ma este és hogyan lesz a rizs elkészítve. Csak az evésre
gondolnak, és ha egy perc szabadidőhöz jutnak, lefekszenek aludni,
függetlenül attól, hogy mi történik körülöttük.
Ezután jön a dühös zen8. Ez a versengés zenje. Az ember gyorsabb akar
lenni, mint a többiek, meg akarja nyerni a szatori-bajnokságot. Az
ilyeneknél semmi más nincs, csak a vágy, hogy erősebbek legyenek, mint a
többiek.
Az emberi9 zen képviselői szintén furcsa lények. Kellemes megjelenésük
van. Egyesek választékot viselnek a hajukban, mások szakállt
növesztenek, városias ruhájuk fölött viselik a kimonójukat, és kövér
cseppeket izzadnak tőle. Szeretik a pénzt, és függenek tőle. A pénzzel
való flörtölésen és szerelmen kívül furcsa babonáik is vannak.
A mennyei10 zen az eksztázisé. Az ember szereti a zazent. Jól érzi magát ülve, mozdulatlanul, boldogan.
Mindeddig, még zazen gyakorlás közben is, a halandók hétköznapi
világában voltunk. Az élet kerekét a hat úton, vagyis a hatféle
létállapot között forgattuk, mintha egy körforgalomban gyakorolnánk a
zazent, amiből sohasem jutunk ki. Annak, hogy a zazen testhelyzetet arra
használjuk, hogy a haránkat erősítsük, megtaláljuk az eksztázist,
sokáig éljünk vagy egészségesen táplálkozzunk, semmi közük a mi
célunkhoz, és még beszélni sem érdemes róluk. Azóta, hogy Buddha
tanított, a gyakorlásban kilencvenhatféle hibát jegyeztek fel, és ez sok
dologra kiterjedt.
Most lépjünk be Buddha tanításának világába. Legalul találjuk a sómon11
zent, és a fölött az engaku12 zent. Itt olyan emberekkel van dolgunk,
akik fognak egy egy köbméteres dobozt, és miután telepréselték buddhista
tudománnyal, azt mondják: „Íme, ez Buddha törvénye, egy köbmétert tesz
ki!” Tegyük ezt a dobozt rögtön a csomagmegőrzőbe, és induljunk a csúcs
felé, hogy felfedezhessük a bódhiszattva13 széles horizontját. Ezen a
szinten két út van, egy alacsonyabbrendű, a hínajána14, és egy
magasabbrendű, a mahájána.
A hatféle út vagy létállapot és az Út két külön dolog, de a sómon és az
engaku zen az Úthoz tartozik. Ez utóbbi gyakorlói belemerülnek Buddha
tanításaiba, de még hétköznapi emberek maradnak. Amikor bódhiszattvákká
válnak, rangot kapnak a szentek között, mert kiszabadultak a hétköznapi
emberek erődjéből.
Elsoroltam az összes hibás zent, hogy világosan fel tudd ismerni Buddha
zenjét. Attól kezdve, hogy ezt megérted, az összes többi eltűnik. A
pokoli, a mohó, az állatias, a dühös, az emberi, a mennyei, még a sómon
és az engaku is, mindezek a tudatállapotok nem léteznek többé. Amikor a
zazen erős, hirtelen, egy csapásra megvalósítjuk Buddha zenjét.
Másképpen mondva, megértjük, hogy buddhák vagyunk.
KODO SZAVAKI -SODOKA
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!