Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nem-növekedés
Táplálékaink jelentős része valójában már az előállítása, gyártása pillanatában is »veszélyes hulladéknak« minősül...
Nemrégiben Budapest adott
otthont a Nemzetközi Nem-növekedés Konferenciának, amely globális mozgalom,
ahogyan ők fogalmaznak, az „ökológiai fenntarthatóságért és a társadalmi
egyenjogúságért”. A mozgalommal kapcsolatban érdemes lenne először is azt a
kézenfekvő kérdést feltenni, hogy az ENSZ által is támogatott, 1987 óta
globális törekvésként értelmezhető „fenntartható fejlődés” stratégiája miért
nem elegendő a „nem-növekedés” hívei számára, és miért gondolják azt, hogy már
maga a növekedés is abszurdum.
A fenntartható fejlődés eszmerendszere annak idején úgy definiálta céljait,
hogy ez a megközelítési mód „kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy
csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját
szükségleteiket”. Ha tehát a fenntarthatóság és a nem-növekedés stratégiai
koncepciójában meglévő azonosságok és különbségek lényegét kívánjuk megérteni,
akkor ennek az öndefiníciós mondatnak a leglényegesebb fogalmán, annak
jelentésén kellene elgondolkodnunk, és ez a szükséglet a lehető legbonyolultabb
filozófiai kategóriák egyike. Ahhoz tudniillik, hogy egy személy vagy emberi
közösség szükségletei meghatározhatók legyenek, arra van szükség, hogy előbb
tisztázzuk az adott személy vagy közösség valóságos létminőségét. Hogy egy
kicsit érthetőbb legyen: ha körülnézünk mai világunkban, azt látjuk, hogy az
emberiség számos olyan „szükségletét” tekinti teljesen nyilvánvalónak, amely
nemcsak hogy nem építi, hanem egyenesen rombolja a szó legátfogóbb értelemben
vett egészségét, a filozófiai értelemben vett létteljességét. Táplálékaink
jelentős része valójában már gyártása pillanatában „veszélyes hulladéknak”
minősül, ám óriási energiákkal, jelentős környezetpusztítással megtermeljük és
jóízűen el is fogyasztjuk őket, többnyire óriási haszonhoz juttatva előállítóikat.
Mint ahogy annak a méregdrága műanyagszemét-tömegnek a megvásárlása sem lenne
létszükséglet, amelyet „játék” címszó alatt árusítanak, és vásárolunk meg mi,
fogyasztók, abban a végzetes illúzióban ringatva magunkat, hogy ezzel
gyermekeink valóságos szükségletét elégítjük ki. Holott valójában szellemi és
fizikai értelemben egyaránt pusztító, hamis szükségletről van szó. Mindez
nyilván azért történhet meg, mert egy láthatatlan, diktatórikus hatalom építi
fel, telepíti belénk azokat a tévesen legbelső önmagunkénak érzett
szükségleteket, amelyek egy általa konstruált világrend negatív létminőségét
szolgálják. A hagyományos szakralitás rendjében élő ember még rendelkezett
azokkal az ősi tudásokkal, amelyek alapja az volt, hogy az őselemek (föld, víz,
levegő) az élet alapvető anyagi-fizikai talapzatát jelentik, így a szülőanyának
kijáró tisztelettel tekintett rájuk a régi korok embere.
Pontosan tudta azonban azt is, hogy létének legmélyebb alapja lelki, erkölcsi,
szellemi természetű, és az ebből felépülő létszükséglete elsősorban az
egyetemes szeretet átélése. Így az ehhez illeszkedő türelemmel, szelídséggel és
alázattal próbálta megérteni a számára külső természetet, és valóságos
szükségleteinek anyagi részét igyekezett úgy kielégíteni, hogy azzal ne sebezze
fel annak végtelen szövetét, vagy ha ez mégis kikerülhetetlen, akkor minden
erejével igyekezzen minél gyorsabban begyógyítani ezeket a létsebeket. A
nyugatias modernitás világa azonban brutálisan megváltoztatta ennek a
berendezkedésnek a létminőségét, és az emberi létezés legfőbb „célfüggvényévé”
a profitot tette, ami a világ önfelszámolásának alapprogramja.
Ebben a rendszerben tehát hiába tudjuk, hogy a mai szintnél évente „csak” egy
százalékkal több anyag felhasználása nagyjából háromezer év alatt az egész
naprendszer, nagyjából ötezer év alatt az egész galaxis, és nagyjából tízezer
év alatt pedig az egész ma ismert világegyetem teljes anyagmennyiségét
igényelné a földlakók számára. Hiába tudjuk, mert ennek a képtelen helyzetnek a
legmélyebb okai ma is feltárhatatlanok.
A mostani konferencia rendezvényei, noha bővelkedtek szellemi élményekben, nem
jutottak túl azon a jámbor feltételezésen, hogy az önpusztító, létfelélő
növekedés mindössze a tudás hiányából ered, de számos jel utal arra, hogy ez
sajnos nem így van. Nem az emberi „tudatlanság” ugyanis az ok, hanem a
mértéktelenség, amelynek még mélyebb kiváltója az az atavisztikus szorongás,
hogy „mi lesz velem holnap?”, s így „zsigeri indulattal kell még ma magamévá
tennem mindent, ami van”. A szorongás legmélyebb oka pedig a hit szétfoszlása,
a szakralitással való szembefordulás. A magát újjászületésnek nevező
reneszánsz, mint a halál kultúrája, és a magát felvilágosodásnak nevező tudatos
elsötétítés előfeltételeit létrehozó „főkonstruktőr” vagy inkább „fődestruktőr”
az ismeretlen főszereplője az ember(iség) tragédiájának.
A nem-növekedés hívei tehát helyesen sejtik, hogy a mennyiség helyett a
minőséget kellene az emberi létezés célfüggvényévé tenni, de ehhez előbb nevén
kellene nevezni ezt a bizonyos fődestruktőrt, és világossá tenni, hogy csak
létrontó művének visszafordítása lehet a megmaradás egyetlen esélye. A
konferencia előadásait és beszélgetéseit hallgatva erre kevés lehetőség adódik,
mert a mai világmodell alapjait végül is itt sem kérdőjelezte meg senki. Mint
ahogy arra sem derült fény, hogy a nem-növekedés az adott világszerveződési
modellen belül maradva inkább csak elmélyíti a modell válságát, mintsem hogy
orvosolná azt. A növekedés csak egy tünet, és a tünetet okozó bajt kellene
felismerni és gyógyítani. Erre azonban, úgy látszik, ma még hiába várunk.
Forrás: Bogár László: Nem-növekedés
http://magyarhirlap.hu/cikk/67414/Nemnovekedes
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!