Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A tökéletes útra való rálépés
SZERZŐ: Szeng-can
FORDÍTOTTA: Lílávadzsra Pressing Lajos
„A tökéletes Útra való rálépés azok számára nehéz csak, akik
elutasítanak vagy előnyben részesítenek dolgokat. Maradjatok mentesek a
vonzalomtól és az ellenszenvtől, s a belátás a maga közvetlen
tisztaságában megnyilatkozik. Elég egy hajszálnyi különbségtétel, s ég
és föld máris végtelen távolságra került egymástól. Ha azt akarjuk, hogy
itt és most megnyilatkozzék számunkra a
valóság, nem szabad hagynunk, hogy a tudatunkba jó- és
rossz-elképzelések hatoljanak. A jó és rossz közötti vívódás a szellem
legsúlyosabb betegsége. Mindaddig, amíg nem sikerül a dolgok legmélyebb
értelmébe hatolni, hiábavaló a szellem megnyugvására gondolni. Az Út
üres és jeltelen, mint a mérhetetlen tér, s teljes: a legcsekélyebb
mértékben sem érinti azt fennmaradás- és szétesés-elképzelés. Amint
azonban megragadásra és elutasításra törekszünk, mindez máris
fölismerhetetlenné válik. Ne hajszoljátok hát a jelenségformákat, mintha
azok valódi dolgok volnának, s ne próbáljatok azzal az öncsalással
szabadulni a fájdalomtól, hogy a jelenségek úgysem valódiak. Az
egységben letisztuló tudatban eltűnik magától a fájdalom.
Ha
minden mozgást leállítunk, hogy így hozzuk a tudatot nyugalomba, e
nyugalomban ismét nyugtalanság gerjed; ha bármelyik szélsőségnél
maradunk, az egységet örökre elveszítjük. Mindkét szélsőség előnyei
veszendőbe mennek, ha az ember nem az őseredetire összpontosít. Aki csak
a létezést ismeri el, az e létezés foglyává válik; aki csak az
ürességet követi, az elzárja magát az ürességtől. A szavaink és a
gondolataink, még ha pontosak és helyesek volnának is, sohasem felelnek
meg a valóságnak; hagyjátok hát a beszédet és a gondolkodást, s nem lesz
többé semmi, amit ne értenétek. Hogy tudná valaha is megérteni az Utat,
aki nem tudja maga mögött hagyni a szavakat és gondolatokat? Térjetek
vissza a gyökérhez, s rátaláltok az értelemre; aki csak a tükröződéseket
kergeti, azok ősforrását elveszíti.
Nézzetek magatokba, s a
láthatót és az ürességet máris egyaránt meghódítottátok. A hibás
szemlélet okozza, ha a láthatóba vagy az ürességbe szédülünk. Nincs
szükség az igazság keresésére; elég, ha előítéleteiteket és nézeteiteket
föladjátok.* Ne tegyétek magatokévá a két szélsőséges álláspont egyikét
se; ne kövessétek és ne vizsgálgassátok a kettősség-felfogásokat. A
»van« és »nincs« jellegű gondolatok megzavarják és tönkreteszik a
szellemet. Még ha a kettő az Egy révén látszik is megjelenni, ne
csüngjetek az Egyen. A jelenségek hibátlanok, ha egyáltalán nem merül
föl gondolat. Ha nincs hiba, nincsenek jelenségek; ha nem merülnek föl
jelenségek, nincs tudat. Megszűnik a szubjektum, ha nincs többé tárgya, s
megszűnik a tárgy, ha eltűnik a szubjektum. A tárgy csak a
szubjektumtól való függésében valósul meg mint tárgy, s a szubjektum
csak a tárgyától való függőségben létezik mint szubjektum. A két
szélsőségen túli végső valóság az, hogy mindkettő egyformán üres.
Lényegi ürességükben nem különböznek többé egymástól, s ez hordja
magában mind a tízezer jelenséget.
Minden, ami a két szélsőséghez tartozik,
hibás gondolatokon alapul – olyan, mint egy álomkép, árnyék, levegőbe
rajzolt virág. Mi értelme hajszolni ezeket? A nyereség és veszteség,
»van« és »nincs« gondolatait tartsátok távol magatoktól: ha a szem nem
csukódik le, hogy aludjon, nem keletkeznek rossz álmok; ha a tudat nem
tesz különbséget, a világ minden jelensége egységet alkot. Hagyjátok,
hogy az Egy mélységes titkával kioltsa a tévelyre való összes
emlékezést. Engedjétek, hogy a minden létforma Egyként történő
szemlélete visszavigyen benneteket az őseredeti olyansághoz. Így
elfelejtjük a keletkezésüket, és semmi sem marad, ami alapján
szembeállíthatnánk őket. Szemléljétek a mozgást úgy, mintha egy helyben
állna, és nincs többé mozgás; kezeljétek a nyugvót úgy, mintha mozogna, s
nincs többé nyugvás. Ha pedig a kettő nem lehetséges, az Egy is
szertefoszlik. A végső ponton, a legvégső alapnál nincs többé mérték és
szabály. Ha a tudat elfogulatlanná válik, eltűnnek a magok, és a tettek
nem gerjesztenek többé gyümölcsöket. Ha nem jelentkezik többé gyanakvó
kétely, akkor elhárulnak a szenvedélyek, s a hit sugárzása
akadálytalanul átragyog.
Ha nem maradt semmi, akkor semmire sem
emlékezünk többé; a teret az üresség világossága ragyogja be, amely
feleslegessé tesz minden működést. Semmilyen megfontolás nem volna képes
bennünket erre a pontra eljuttatni, semmilyen érzet nem hozhatja közel
annak lényegét. Ez az olyanság valósága: az a transzcendens tartomány,
ahol nincs többé ön-lényegiség, s nincs megkülönböztethetőség. Ennek az
Egynek a megértése csak a »Nem Kettőn« keresztül lehetséges. A »Nem
Kettőben« nem különül el többé egymástól semmi, s az mégis magába foglal
minden dolgot. A tíz égtáj összes bölcse ebből az ősvalóságból merít.
Az őseredeti forrás ugyanis túl van téren és időn, s tízezer év
ugyanannyi számára, mint egy pillanat. Akár látjuk, akár nem, mindig és
mindenütt jelenvaló. A legkisebb ugyanolyan, mint a legnagyobb, ha
megfeledkezünk a határokról, s a legnagyobb ugyanolyan, mint a
legkisebb, ha nem látunk körvonalakat. A létezés a nemlétezés egyik
oldala; a nemlétezés a létezés egyik aspektusa. S ahol ez nem így van,
azokban a régiókban ne hagyjuk időzni a tudatot.
Az Egy nem
más, mint minden dolog, s a mindenség nem más, mint az Egy. Vegyétek föl
ezt az alapállást, s nem kell többé egy gondolatot sem a nem végsőkre
vesztegetnetek. A hit a szívben a »Nem Kettő«, s a »Nem Kettő« a szívben
a hit.
Szólottam, de minek; hisz’ mit mondhatnának el szavak
olyan dolgokról, amelyeknek nincs múltjuk, s nem ismernek se jövőt, se
jelent?”
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!