Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A DZOGCSEN SZELLEME
A Dzogcsen szelleme leginkább a világhoz való egyfaja hozzáállás,
amely mély önbizalomból fakad. Az önbizalom a Dzokpacsenpo tanításának
valódi megértéséből származik, s a saját, gyakorlás útján megszerzett
tapasztalatunkból. Ez a végső természetünkbe vetett bizalom, hogy a
buddha, a Rigpa bölcsessége bennünk van, s létezik, annak ellenére, hogy
jelenleg össze vagyunk zavarodva. Itt van, jelen, méghozzá önmagától fogva.
A zűrzavar, amit gondolkodó elménk gerjeszt; ez gátol meg bennünket
abban, hogy felismerjük a Rigpa természetes bölcsességét. Küldjük hát
szabadságra a gondolkodó elmét, vagy toloncoljuk ki, hiszen illetéktelen
bevándorló! Ne adjunk neki vízumot! Ha pusztán meghagyjuk a tudatot
csendesen a saját természetes állapotában, abból igazi megnyugvás,
kitisztulás, higgadtság keletkezik, ebből pedig előbukkan a tudat
természete - bármilyen legyen is az.
Mert az is fontos, hogy ne
legyen semmiféle elképzelésünk arról, hogy milyen a tudat természetes
állapota, mert különben még a végén egy elképzelésen elmélkedünk, nem
azon, amin kellene. Egyszerűen lényünk természetében vagyunk benne, nem
pedig szemlélődünk a tudat természetének eszméjén; az csak egy fogalom.
Ezért tulajdonképpen még a szemlélődés, meditáció kifejezések sem
teljesen helyénvalók a Dzogcsen esetében, mert végülis mindkettő azt
sugallja, hogy valamin elmélkedünk, vagy meditálunk. nem pedig benne
vagyunk egy bizonyos állapotban és szemléletben, és abban nyugszunk. Ha
le akarjuk írni ezt a kettősségektől mentes meditációt, inkább a
"nem-meditáció" kifejezést kellene használnunk.
A
Dzogcsen-gyakorlat folyamán áttörjük a felhőket, és elérjük égbolthoz
hasonlatos természetünket, tudatunk fogalmaktól, kettőségektől mentes
oldalát. Ez az abszolút állapot a Rigpa eleve tiszta tudatállapota, az
összes buddha bölcsesség- tudatának állapota. A gyakorlat során az a
célunk, hogy egyre erősítsük, szilárdítsuk ezt a Rigpát, hogy elérje az
érettséget. Ahogy Düdzsom Rinpocse mondogatta volt, Rigpánk jelenleg
olyan, "mint egy kis csecsemő, akit otthagytak a gondolatok csataterén".
Gondjainkba kell vennünk ezt a kis Rigpát.
Abszolút állapotunk, a
Dzogopa csenpo öröktől fogva tökéletes, és hétköznapi zűrzavarunk nem
ejt sebet rajta. Ahogy Düdzsom Rinpocse mondja:
„Egy ilyen végső tudatállapotot, melynek ősi természete az üresség,
sohasem nemesíthettek a buddhák, sosem kicsinyíthettek le
zavarodottságukban a közönséges élőlények, mert önmagától létezik.”
A Dzokpacsenpo nézőpontjából szemlélve önnön eredeti természetünk
Szamantabhadra, az őseredeti buddha, aki olyan, mint az égbolt. Lehetnek
felhők az égen, de magán az égbolton nem esik folt. Olykor a tudat
természetét a tükör felületéhez hasonlítják: nyílt és tiszta felület,
ami mindent visszaver, de sohasem mocskolják, maszatolják be a
tükörképek.
Igényeljük, hogy újra meg újra figyelmeztessenek
bennünket tudatunk tükör- természetére. Ha ugyanis eszünkbe jut Rigpánk
természetes, eredendő tisztasága, hatalmas lelkesültség, reménység és
önbizalom vesz rajtunk erőt, és ebben az állapotban szerte tudjuk
foszlatni a zűrzavart, hiszen a zűrzavar olyan, mint a felhők: csupán
átmeneti homályt tudnak okozni; végső fokon nem léteznek. Ha megmaradunk
ebben az égbolthoz hasonlatos állapotban, az az önbizalom: akár a
földé, amely mindennek a súlyát elbírja.
Ezzel a lelkesültséggel,
amelyek a tanítás6kból származnak, s az abszolútum önbizalmával, amely a
szívünkben lakozó szemléletből fakad, megnyugszunk önnön
természetünkben, s megállapodunk benne. S ha képesek vagyunk megtalálni
ezt a fajta önbizalmat, az lehetővé teszi, hogy jobban lehiggadjunk.
Tágas érzés, elégedettség, nagylelkűség kel fel belőle, amit úgy is
hívhatunk: ''buddha-humor1'. Amikor felkel a Rigpa világosságának
hajnala, a jóérzés és a hatalmas lelkesültség mindent elönt; úgy
érezzük, mintha túl lennénk mindenen, mintha felemelkedtünk volna
valahová magasra, mindenek fölé.
Ha megmaradunk a Rigpa
világosságában és önbizalmában, az lehetővé teszi számunkra, hogy
gondolataink és érzelmeink maguktól felszabaduljanak, mint a vízre írt
betű, vagy az égre festett kép. Ahogy ezt megérjük, úgy szemléli a
tenger is a hullámokat. Düdzsom Rinpocse erről így szólt:
„...Ha
felmerülése pillanatában nem ismerjük fel a gondolatot annak, ami, akkor
ugyanúgy közönséges gondolat lesz csak, mint annakelőtte. Ez a
"csalatkozások láncolata", s ez a gyökere a szamszárának. Ha azonban
felmerülése pillanatában máris képesek vagyunk észlelni, hogy mi
valójában a gondolat, és nyugton hagyjuk, mindenféle következmény
nélkül, akkor minden gondolat, ami fölmerül, vissza is merül magától a
Dharmakája-Rigpa iszonyú tömegébe, és már meg is szabadult.”
Amint az ember megvalósítja a Dzokpacsenpo szemléletét, szertefoszlanak a
kétségei. A Hat vak emberről és az elefántról szóló mesében - látási
képességük hiánya miatt - mind a hatan csak azt a testrészét képesek
lefesteni az elefántnak, amelyet közvetlenül tapintanak, tehát
érzékelnek. Aki a Rigpa szempontjából képes szemlélődni, az mindent lát,
akárcsak az az ember, aki látja az elefántot. A Rigpa- szemlélet
megvalósítása nyomán olyan hatalmas önbizalom fakad, amely képes
eloszlatni valamennyi kételyünket. Ezt a szemléletet szilárdítja meg
aztán a Dzogcsen gyakorlása. Ezen szilárdság által, ahogy a Rigpa a
nyílt színre lép, tiszta bizonyosságunk keletkezik abban, hogy ami
felmerül, az magától meg is van szabadulva; mint mikor a sötétben fényt
nyújtunk. Guru Rinpocse szavaival: "Egy szempillantás alatt eloszlatja
világkorszakok sötéségét." A Rigpa-szemlélet fényében kereszüllátunk a
jelenségeken, egészen azok valódi természétéig, s véget ér a
csalatkozás.
Sokan találják úgy, hogy a Dzogcsen messze
legfontosabb jellemzője a stílusa: a hozzátartozó viselkedés, az az
érzés, ami velejár. Ezek a tulajdonságai hatalmas könnyebbséget,
szabadságot biztosítanak az embernek, hiszen ezek jelentik az abszolútum
humorát, mely a viszonylagos világra is kisugárzik. Ahogyan Dilgo
Khjence Rinpocse mondja, ha elsajátítottuk ezt a szemléletet,
felmerülhetnek még tudatunkban a szamszára csalfa káprázatai, de mi
egykedvűek maradunk, akár az ég: ha szivárvány tűnik fel rajta, nincs
különösebben elragadtatva, de ha felhők jelennek meg, akkor sem esik
kétségbe. Az uralkodó érzés a mélységes elégedettség. Belülről kuncogunk
a szamszára és a nirvána homlokzatának láttán; szemléletünk biztosítja,
hogy állandóan jól mulassunk: belső kicsi nevetésünk mindig ott
gyöngyözik.
A Dzogcsen-tanítás mélysége óriási tisztaságában,
világosságában rejlik, valamint abban, hogy az élet igazságát valódi,
cáfolhatalan élményként képes közvetíteni. Olyasvalakiben, aki igazán
kész a Dzogcsen befogadására, és karmikus kapcsolata is van már a
tanítással, már az is felkeltheti a szemléletet, ha egyszerűen hall
róla, hiszen a Dzokpacsenpo nem pusztán egy tanítás, hanem egy állapot:
az abszolútumé. A tanítás csupán eszköz - ám annak kiváló,
- amely összeköti az abszolútumot a köznapi, feltételekhez kötött
léttel. A Dzogcsen ösvényének valódi csodája azonban az, hogy nem
szennyezi be az abszolútumot fogalmakkal, s mégis hagyományos
kifejezőeszközökkel szól róla, ami által az igazságot elhozza ide, ebbe a
világba, az életbe, még mielőtt teljesen megvilágosodnánk. A Dzogcsen
szelleme így elkezdi bejárni és áthatni hétköznapi tapasztalataink
anyagát. Lehet, hogy jelenleg még nem vagyunk tökéletesek, de máris
bepillantást nyerhetünk "tökéletességünkbe". Minden buddha bennünk van
már készen - ezért hívják ezt Dzogpacsenponak! Bennünk vannak máris;
semmi szükség rá, hogy felkutatásukra induljunk. Ahogy Patrul Rinpocse
mondta, ez olyan lenne, mintha otthon hagynánk az elefántunkat, és
elmennénk az erdőbe a nyomait kutatni.SZÖGYÁL RINPOCSE
D Z O G C S E N __T A N Í T Á S A
|
|
Szilágyi Mihály írta 1 hete a(z) Hangulatok – Szeszélyek blogbejegyzéshez:
..spirituális mester gondolkodását vélem...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!