Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szemléletváltók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz .
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szemléletváltók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A DZOGCSEN GYAKORLAT SZIVE
A Dzogcsen gyakorlása látszólag roppant
egyszerű, valójában azonban igen nehéz megvalósítani. Minél többet
gyakorol az ember, annál inkább mélyül
el a tapasztalat, hogy minden abban a központi magban gyűlik össze, ami a
Dzokpacsenpo, és onnan is sugárzik ki. A Dzogcsen gyakorlat lényege:
természetesnek lenni, amennyire csak lehetséges, erőltetés nélkül
beleengedni, visszaengedni magunkat természetes állapotunkba, a Rigpába.
Egyszerűen hagyjuk, hogy zavarunk visszaolvadjon az abszolútumba, s
elfogadjuk éghez hasonlatos természetünket. A Dzogcsen eme szellemét
igen szépen fejezi ki Nyosul Khen Rinpocse:
„Nyugtasd természetes óriás-nyugalmában
E kimerült elmét,
Reménytelenül ostromolták eddig a tett s a megháborodott
Gondolat szilaj hullámai dühödten
A szamszára végtelen tengerén.”
Azzal az önbizalommal és humorérzékkel, amit a Dzogcsen-szemlélet
biztosít, igazán megtehetjük, hogy lazítsunk kicsit szívünk csomóján, s
gondtalanul elengedjük magunkat. Lehet, hogy egyszer feltesszük
magunknak a kérdést: "Mikor Rigpa és mikor nem az?" Dilgo Khjence erre
azt mondta: "Ha rezzenéstelen állapotban vagyunk, az a Rigpa." Ez pedig
azt jelenti, hogy ha semmin sem okoskodunk és nem is mesterkedünk, hanem
engedjük, hogy a tudatunk a természetes állapotában legyen, az a Rigpa.
Ha okoskodunk és mesterkedünk, az nem Rigpa. Ez az egyetlen különbség
mutat a Dzokpacsenpo lényege irányába.
Ha nekikezdünk, üljünk
először is úgy, mint egy égnek meredő rakéta, hogy az már maga is
lelkesítő legyen! Kiegyenesedve, zavartalanul, tiszta éberséggel! Ez a
lelkesültség az ülés milyenségének s az egész Dzogcsen gyakorlatnak a
kulcsa. Ha ilyen lelkesülten ülünk, azt találjuk, hogy még a testünk is
reagál, és jobban fogja érezni magát. A Dzogcsenben úgy tartsuk
magunkat, mint egy nagy hegy - fenségesen, üdén, de ugyanakkor
mindenféle feszültség, merevség nélkül. Van olyan, hogy egyszerűen csak
hagyjuk, hogy az égbe emelkedjen és szárnyaljon a lelkünk, a szellemünk.
Sok Dzogcsen-énekben visszacseng ez az érzés, a felemelkedésé és a
szárnyalásé, akár egy sas, vagy egy garudamadár; a testünk ezt a
tudatállapotot fejezi ki. Ha lelkesült tudatállapotban vagyunk, azt a
testtartásunk is elárulja.
A Dzogcsenben azonban nem csak a
testtartás, de a szemlélet is olyan kell hogy legyen, mint egy hegy.
Igen érdekes összefüggés van a testtartás és a szemlélet között.
Miközben ülünk, a nézetünk lelkesít, tehát a nézet a testtartást
lelkesíti. Olyan ez szinte, mintha a szemléletünk lenne lényünk magja, s
a testtartásunkban találná meg önmaga kifejeződését. Bármilyen erősen
fúj a szél, a hegyet nem tudja felborítani; szilárd marad és erős, mégis
a végtelenségig nyugalmas, és megbékélt önmagával. Ül, anélkül, hogy
ülne. A hegy csak van, nincs szüksége igazolásra. A nagy Dzogcsen-
mesterekre, Tupten Cshötyi Dordzsére, vagy Khjence Rinpocséra elég csak
ránézni; ahogy ülnek, ők maguk a hegy. Bizalmunk, szemléletünk,
viselkedésünk, értésünk, levegősségünk olyan legyen, akár a hegy. Vagy
mint a kathmandui tehén. Indiában és Nepálban a tehén olyannyira szent
állat, hogy ha az ember megöl, vagy véletlenül elüt egyet, nagyobb bűnt
követ el, mintha embert ölt volna. A tehén tudja ezt, úgyhogy dudálhatsz
neki amennyit csak akarsz, a füle botját sem mozgatja, csak megy
tovább, méltóságteljesen a maga útján. Ez az igazi önbizalom!
A
szemünket tartsuk nyitva. Amikor elkezdünk gyakorolni, néha talán
hasznos lehet, ha egy kicsit lehunyjuk a szemünket és megkeressük
magunkban "azt a nyugodt helyet", főleg ha kívülről jövő zavaró tényezőt
észlelünk. Ha azonban már megállapodtunk önmagunk középpontjában, akkor
fokozatosan ismét nyissuk ki a szemünket, mert a Dzogcsen gyakorlat
során nem áll szándékunkban elmenekülni semmi elől. Éppen az a
feladatunk, hogy mindennek a természetét éljük át, nem pedig hogy
valamiféle transzba süppedjünk, vagy "megváltozott tudatállapotba"
kerüljünk. Nem valamiféle örömállapotot kergetünk a meditációban.
A
Dzogcsenben, mint mondják, tekintetünk legyen olyan, mint a tenger. Azt
is mondják, hogy a meditációnk legyen olyan, mint a tenger: hatalmas és
mély. Tekintetünk és meditációnk, ahogyan a tudatunkat hagyjuk,
összefügg: mindkettő áthat mindent, mint a tenger. A tekintetünk a
meditációnk, mivel a meditációban a szemléletünk jut kifejezésre. A
szemünk olyan, mint a Buddháé: hosszú szem, ami mindent lát és mindent
megért. A bodhiszattva ösvényen, azt mondják, a részvét a szemünkből süt
ki, mint Csenrézi, a "részvét ura", akinek neve is azt jelenti: "az
együttérző szem, amely meglátja, kinek mire van szüksége". Vagy mondjuk,
mint Őszentsége a Dalai Láma, akinek a tekintete, nevetésével és egész
lényével együtt, ezt a részvétet és együttérzést testesíti meg. A
Dzogcsenben nem zárjuk el az érzékszerveinket, hanem velük maradunk,
elevenen. Ahogyan Düdzsom Rinpocse tanácsolja:
„Minden meghagyunk amúgy frissiben, természetesen, élénken,
romlatlanul, ahogy van. Ha mindent meghagyunk ahogy van, akkor nem
változik az alakja, nem fakul ki a színe, nem tűnik el a ragyogása.”
Ezért tartjuk nyitva a szemünket. Van egy olyan Dzogcsen-gyakorlat,
hogy az egész tudatosságunkat a szemünkbe tereljük, a szemünket pedig az
égnek emeljük, hogy a Rigpát egyesítsük magával a térrel, hogy az ég
természetét saját égbolt- természetünk felidézésére használjuk fel.
Vannak még másféle okai is annak, hogy miért tartsuk nyitva a szemünk.
Először is, ha lehunyjuk, könnyen elalhatunk, de nyitott szemmel elég
kevés ember képes elaludni. Mélyebb értelme azonban az, hogy a
Dzogcsenben, példának okáért a tögal-gyakorlatban, azt mondják, a
bölcsesség-energia fénye a szív-központban lakozik. Mi több,
Szamantabhadra, az ősbuddha, teljes mandalájával lakozik a szívben. Ha
azonban ez a ragyogó fény beárnyékolódik és elhomályosul, az olyan, mint
mikor egy gyertyát egy vázába teszünk: kívülről nem látszik semmi, de
felülről kiáramlik egy kis fény. A szemünk olyan, mint a váza
szájnyílása; az ún. "bölcsesség-csatornákon" át van összeköttetésben a
szívvel. A tögalban tehát a szemnek nagy szerep jut a fénnyel folytatott
gyakorlatokban, s ezért nem szabad lehunyni a szemet, hogy ne gátoljuk a
bölcsesség-csatorna működését. A tögal ugyan igen magasszintű
gyakorlat, csak olyan tanítvány kezdhet hozzá, aki a trekcső
gyakorlatokkal már végzett, a nyitott szemmel végzett meditáció mégis
kedvező feltételeket alakít ki ehhez a későbbi gyakorlathoz. A szájunkat
tartsuk egy kicsit nyitva, mintha egy mély, nyugodt "aaaaa"-t
mondanánk. Az "A" szótag valamennyi buddha anyját, a Pradzsnyápáramitát
jelképezi, és a Dzogcsent is. A Dzogcsenben bizonyos guru-jóga
gyakorlatokban egyszerűen csak egy fehér "A"-t használunk, egyesítjük
vele a tudatunkat, és belépünk a Rigpa- állapotba. Az "A" megtestesíti
az összes Dzogcsen-mestert; az 'A" Rigpa. Mondjuk csak, hogy "aaaaaaa".
Az állkapcsunk laza, így a szánkon és az orrunkon át is lélegezhetünk. A
Dzogcsenben mindig azt tanácsoljuk, hogy a szánk legyen egy kicsit
nyitva, mert akkor nehezebben tudnak jelentkezni a 'karmikus szelek",
amelyek akadályokat idéznek elő. Ez a Dzokpacsenpo különleges módszere.
Kezünk lazán nyugszik a térdünkön. Ez az a testhelyzet, amelyet úgy hívnak:
"nyugodt és kényelmes tudat".
Na és mi legyen a tudatunkkal? Ahogy egy jól ismert tibeti szólás is
mondja: "Ha nem kavarod fel a vizet, leülepszik. Ha nem zaklatod fel a
tudatot, magától megnyugszik."
Ha tehát nem machináljuk a tudatot,
csupán hagyjuk úgy, ahogy van, természetes nyugalom és öröm tölti el.
Mindazok a különböző instrukciók, amelyeket a meditációval kapocsolatban
adnak, csak azt a célt szolgálják, hogy eljussunk arra a pontra, amely a
bátorság; egyfajta meleg hangulat, amely lehetővé teszi, hogy
elengedjük magunkat, s hogy hagyjuk a tudatunkat a Rigpa állapotában
leledzeni. A Dzogcsenben még az ülés is mentes az üléstől. Ahogy
Dzsamjang Khjence Csötyi Lodrö mondja Lényegi tanácsai-ban:
"Maradni" - ez csak egy szó.
Valóságban mentes attól ami marad, s magától a maradástól.”
Természetesen hagyjuk a tudatunkat a Rigpa állapotában. Hagyjuk, hogy
leülepedjen és tisztítsa, egyszerűsítse önmagát. Közben mi csak jelen
vagyunk, összeszedetten, rezzenetlenül. Ez szolgáljon meditatív
előkészületként a Rigpával való közvetlen megismerkedéshez.
Namármost, fenyeget az a veszély, hogy félreértjük a Dzokpacsenpo
jelentését, manapság ugyanis megfigyelhető egyfajta igen naiv és a
dolgokat leegyszerűsítő tendencia, amely a természetesség valódi
értelmét teljesen elhibázza. Sokan azt hiszik, hogy pusztán azzal, hogy
egyszerűek, felkelthetik önmagukban a Dzogcsent. Egy "zavartalan", vagy
egyszerű állapot azonban még nem jelenti automatikusan a Dzokpacsenpo
megvalósítását. Igaz, hogy a természetességre nagy hangsúlyt helyezünk a
tanítások minden szintjén, de csak azért, mert ha nem vagyunk
természetesek, azzal beárnyékoljuk tudatunk valódi természetét. Ezért
van, hogy az összes gyakorlatnál azt tanácsoljuk: ne kövessük a múltról
szóló gondolatokat, ne idézzük meg a jövő gondolatait; maradjunk csak
meg a jelen pillanatnál. Bármi legyen a gyakorlat célja, akár samata,
akár vipasjaná, tanácsos mindig természetes módon megmaradni a jelen
pillanat tudatosságánál.
A Dzogcsen esetében valóban ugyanezt a
szót használjuk: tibetiül ma-csö-pa (ma-bcas-pa), ami "természetességet"
jelent, de itt valami másra vonatkozik; nevezetesen arra a természetes
és változatlan dharmatára (chos-nyid: 'maga a dolog"), aminek a
tapasztalatához meditatív elemzés útján jutottunk el,
majd azt követően a mester közvetlen tapasztalat átadása nyomán.
Ez a természetesség a Rigpa természetessége. Egyébként ha csak simán
"természetesen" nyugszunk. Akkor csak az álaja természetében nyugszunk,
nem pedig a Rigpáéban. A különbség, ahogy a Dzogcsenben mondják,
"nagyobb, mint ég és föld".
Persze, beszélni róla jóval könnyebb,
mint megvalósítani. Ez is azt jelzi, milyen fontos a Dzogcsenben
ténylegesen közvetlenül felismerni a Rigpát. Ez a kérdés sarkalatos
pontja, a vízválasztó. Máskülönben mindig az a veszély fenyeget, hogy
fogalmi csapdákba kerülünk, még akkor is, ha a Rigpáról beszélünk. Végül
aztán még olyanok leszünk, mint akikről Patrul Rinpocse a következőket
mondta: "Fecsegnek mindenféle ürességről meg dharmákájáról, de ezek mind
csak elme-alkotta fogalmak, amiket az unalomig ismételgetnek." Düdzsom
Rinpocse még hozzáteszi: "Sokan tudják, hogyan kell folyékonyan beszélni
róla, de nem tudják, hogyan kell gyakorolni. Fecsegnek csak róla, így
aztán olyanok, mint az imára betanított papagájok."SZÖGYÁL RINPOCSE
D Z O G C S E N __T A N Í T Á S A
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!